מהי החשיבה הרב תחומית? זו צורת חשיבה שבבסיסה עומדת תפיסת עולם
אחדותית. למעשה המציאות היא מרובדת מתחומים שונים המקיימים קשרים. מנקודת
ראות זו ניתן למצוא קשרים והקשרים וניתן דרך הקשרים הללו להבין וליצור. חשיבה זו מייחסת ליצירתיות מקום חשוב ומטפחת אותה. אני מציעה הדרכה וליווי בארבעה ערוצים -
הוראה רב תחומית, חינוך בלתי פורמלי, מוסדות תרבות וחברה בקהילה,
יוצרים ואמנים.
1.הוראה רב תחומית מקובלת בחלק מבתי הספר, והיא בעלת יתרונות
רבים – היא מאפשרת למידה משמעותית ורלבנטית, זו למידה משתפת שרואה בכל תחום תורם
לתחום אחר, היא מעודדת התבוננות עצמית על תהליך הלמידה ותוך כדי כך למידה על דרכי
הלמידה שלנו. היא מעודדת להשמיע את כל הקולות ומעמידה את חווית הלומד במרכז! מטרת
ההוראה הרב תחומית היא טיפוח היכולת לקשר
וליצור ידע משמעותי. בעידן שלנו המרובה בידע וטקסטים, ההוראה הרב תחומית
מלמדת לטפל בתכנים באופן מעמיק, מקשר ויצירתי.
תכנית לימודים רב תחומית
משלבת מספר היבטים ממקצועות שונים, בלימוד של נושא מסויים, במטרה להעשיר את ההבנה וליצור למידה המשכית על
פני רצף יום הלימודים.
לדוגמא: הנושא – 'חורף' יכול להיבחן ולהיות נושא לחקר בתחום
הספרות, המקרא, מוסיקה, תנועה, היסטוריה,
גיאוגרפיה, ביולוגיה, פיזיקה ואפילו מתמטיקה. כל תחום תורם את המבט שלו על הנושא, תחום אחד יכול לתרום את הכלים שלו לתחום אחר.
כאשר המיון והמיסגור של יום הלימודים (למידה מפוצלת ללא תיאום ומסגרת
נוקשה של הוראה) אינם כה הדוקים, ניתן
ליצור למידה משמעותית בה התלמידים מוצאים הקשרים שונים, לומדים לשאול שאלות
ועסוקים בלמידת חקר, הם הופכים ללומדים פעילים המקישים מתחום לתחום, מעין רבי-
אשכולות, שמפעילים ידע שהם יוצרים על מנת למצוא פתרונות. שיר נפלא, שכתב טיטוס לוקריציוס המשורר וחוקר הטבע, במיוחד
על מנת לתאר את 'טבע היקום' הפיזיקה וחוקיה – וכך נלמדים פיזיקה וכן לשון, ספרות
ופילוסופיה בו -זמנית!
".....לקח אמת הוא משוח בדבש השירה
כי אמרתי, בחרוזים הנאים
להמציא ללבך שעשוע
תוך כדי אלמדנו השכל- ויבין את הטבע
פשר חוקיהו תלמד, הלכותיו וסדרו ומבנהו."
בקישור הבא תוכלו לראות יחידת לימוד שהכנתי ולימדתי באורט עפולה בנושא שירה ושורשים המשלבת היסטוריה ספרות אמנות לשון וגיאוגרפיה -
https://m.facebook.com/story.
php?story_fbid=
1291446767601199&id=
100002076642051
אני מזמינה אתכם ליצור בהדרכתי למידה משמעותית, בהתאם לחשיבה הרב-
תחומית.
ללמוד ליישם ידע מגוון וכלים
מגוונים בתוך הרגלי ההוראה והלמידה. לרענן את דרכי ההוראה ולהעשיר את הידע שלכם.
2.החשיבה הרב תחומית בחינוך
הבלתי פורמלי - הפעילות של חינוך זה
מצטיינת ברב הממדיות שלה ובגיוון שהיא מציעה לחניכים. זו תמיד תכנית ששאיפתה להכיל
את כולם. בשעות הפנאי בהן יש צורך ליצור עבור מערכת חינוכית פעילות עם משמעות
המתייחסת להיבט ה'קבוצה' ולהיבט הכשרים השונים של החניכים, יש לרב תחומיות היצע
רחב של פעילויות, זה המקום הכי טבעי לערבוב ולהקשרים בין תחומים.
צברתי ניסיון רב בהדרכה הפעלה וכתיבת תכנית פעילות שנתית רלבנטית
וחווייתית – אומנות/ דרמה/ משחקי חברה/ עיתונאות ותקשורת/ תנועה/ כתיבה / בישול /
פעילות חגים... ועוד. כמו כן בניתי תכנית לחופשים הגדולים בה שילבתי נושאים
במגוון דרכי הפעלה מתחומים שונים. הקסם בחינוך הבלתי פורמלי הוא הקשר ההדוק לחינוך
החברתי, לרכישת הערכים והסוציאליזציה דרך משחק ופעילות יצירתית! אחד מן היתרונות הבולטים של פעילות הזו, הוא ההעדפה הגדולה שחניכים
עושים על פני 'תרבות המסכים' – בשל הצורך שלהם באינטראקציה חברתית!!! התמחותי היא
משולבת ועוצמתית – חינוך חברתי קהילתי וכן החשיבה הרב תחומית. הידע והניסיון שלי רחב ומעמיק באלו.
אני מזמינה מנהלי מערכות חינוך בלתי פורמלי ומדריכים ליצור בליווי שלי
תכנית מגוונת שבמרכזה החשיבה הרב תחומית.
3. הפעילות והרעיון הרב תחומי בקהילה.
כל קהילה נשענת ונבנית על ידי זיכרון מכונן. זיכרון זה הוא אוסף
הפעילויות והתיעוד שלהם, מגוון הטקסים והמוסדות המהווים מקום למפגש חברתי בעל
משמעות. התרבות מגלה צדדים רבים והיא זקוקה
לתיווך, לכן אני בונה את הפעילויות כך שיבטאו את הערכים החשובים לקהילה.
אני שותפה להכנה וארגון חגים,
טקסים, העשרה תרבותית, פעילויות פנאי
בספריות, הקמת תערוכות בתחומים שונים ועוד.
ברבות השנים צברתי ידע רב בתחומים שונים, התמחותי היא במדעי הרוח והחברה.
ויש לי גם רקע בתחום ביולוגיה וגוף האדם בהיותי שיננית. בהיותי יוצרת רב תחומית
אני מגייסת לכך את היצירה שלי, החשיבה הרב
תחומית מאפשרת לי ליצור תכנית בעלת הקשרים, קוהרנטית, שלוקחת בחשבון היבטים
חברתיים ואישיים, תוך התחשבות בקהילה ובצרכיה.
לדוגמא - הפקת תערוכה
בספרייה וליווי מתהליך הרעיון ועד
לביצוע. ליוויתי הקמת תערוכה הקושרת בתחום ספרות ילדים - סופרים הכותבים שירה
ופרוזה וכן מאיירים לספרי ילדים, זו תערוכה שמציגה את הקשר בין שני התחומים
כתיבה ואיור (ציור ורישום) .
הנה הקישור ובו הסבר על הפקת התערוכה הרב תחומית וכן צילומים מן האירוע פתיחה
https://m.facebook.com/story.
php?story_fbid=
1392551480803130&id=
1011285242263091
מצורפת מצגת המתארת את התהליך. לחץ/י כאן
אני מזמינה מנהלי קהילות, מנהלי מוסדות, רכזי תרבות וחברה לקבל הדרכה וליווי בתהליכים
חשובים א
לו, שמטרתם חיזוק הקהילה והפרטים שבה.
4. הרעיון הרב תחומי בתהליך היצירה - ליווי יוצרים
אחד מרגעי ההתפעלות מיצירה הוא ההבנה שיש מאחורי הצורה, התוכן והחומר. קצב פועם, שיש שם דיאלוג עם
יצירות קודמות ורעיונות שכבר צמחו. מהי אותה רוח הנעה ומפיחה חיים ביצירה? מהו
אותו תהליך יצירתי?
הצורך העז של יוצרים רבים לחדש, לרענן ולהיות אותנטיים יכול
לבוא לידי מימוש דרך הרעיון הרב תחומי, דרכו ניתן ללמוד להקיש מתחום לתחום, דרכו
ניתן ללמוד לנהל דיאלוג בין יצירות. הרעיון הרב תחומי מניח הנחה שהעולם הוא
אחדותי, עולם של השתקפויות, איך
מבטאים זאת? לפי רעיון זה האדם חווה את העולם דרך הגוף, לומד לסמוך על
גופו אך מצמיח תודעה מיוחדת, שהיא הקשבה, ויצירת הבנה חדשה. איך מביאים רעיון, חוויה, תחושה, הבנה, לידי ביטוי? איך הופכים יצירה לרלבנטית? איך יוצאים לאור? מהי אותה משמעות, מה הוא אותו נצחי? איך
מוצאים את מעיין היצירה שממנו שואבים את התכנים והצורות?
כל אותן השאלות המעסיקות את היוצרים בכל התחומים, ציור,
רישום, פיסול, צילום, כתיבה, בימוי, משחק, מוסיקה, ריקוד, אדריכלות עיצוב: מוצר, תכשיטים, איפור, גרפיקה, מבנים,
סטיילינג, גינון ועוד...
בניתי תכנית אישית להדרכה
וליווי לפי עקרונות של הרעיון הרב תחומי
בשילוב עם גישת ההתמקדות והניסיון שלי ביצירה. אתם מוזמנים ליצור קשר כבר עתה. כהשלמה אני מזמינה אתכם לקבל טיפים והשראה
מהיצירה הרב תחומית בפעולה שבבלוג שלי – ציירת
המילים. שם עולים טקסטים ויצירות שיחשפו
אתכם לרעיון הרב תחומי, ליוצרים שונים ואירועים שונים, ובהדרכה שלי תוכלו להעשיר את היצירה שלכם.