הסטודיו

הסטודיו

מהאור שחדר בסטודיו ליצירותיו של רמברנט עד לאמני הרחוב שמציירים ברחובות כמו בנקסי,ציורים וגרפיטי ,תמיד תבעו לעצמם האמנים זכות לומר דבר מה בעולם דרך מקום משלהם  בכל מקום אפשרי - בקירות הרחובות, בכיכרות העיר וברוח השדות .

הבה נצא לסיור מהיר בתולדות הסטודיו של האמן -

הפעמונים נעים ברוח ומצלצלים כשאני כותבת רשימה זו, תחילת הקיץ  דוחקת את האביב הרוח נושבת חזק בכיכר, ברחוב, בשדה בשבילים, בדרך, בהר,  מניעה כל דבר שחולף ומתהדר בענפים , זו היא רוח אמיתית! אך האמן בשבילו צריך מקום לומר, לצייר, לכתוב, לפסל, להתיך, לפרק לעצב, לפתח, ליצור,ליצור !  האמן תופס בזנבה של הרוח ומגשים אותה בחומר- במילים בחמר, בדף הצלולויד, בבד הקנבס, בהתכת המתכות, בעץ המהוקצע, בברזל החם, זה הוא כור היתוך של עשייה  ההופך– ליצירתו.

אך המקום, היכן יצור האמן היוצר את יצירתו?היכן יחוש בן בית ?היכן ימצא  בית למלאכתו?

האמנות של העולם המערבי כינסה את פעולות האמן אל תוך הדיאלוג שבין אדם לאדם ,לדיאלוג שבין תרבות לתרבות, אחר כך כינסה את היצירה האמנותית לבתי מלאכה שנקראו סטודיו או אטלייה.

בימי הביניים החלו לפעול בתי מלאכה ששימשו כסטודיו,בראשם פעל רב אמן ועמו השוליות שלו שלמדו ממנו את רזי המלאכה בתחומים שונים כמו נגרות וכדרות . בתרגול וביצירתיות הם הפכו בזה אחר זה לאמנים בפני עצמם זו הייתה הדרך ליצור אומנות ולהפיצה. הסטודיו הפך לבית האמן. לכל אמן וסטודיו זהות משלו.

ברנסנס -  האמן המייצג את  רוח התקופה - ליאונרדו דה וינצ'י,  בהשראת מהנדס בשם טקולה, מתפתח ביצירתו בסטודיו של אמן מורה שלימד אותו רזים וסודות , הוא התקדם מהר וזכה להיות במרכז של אנשי רוח ואמנות שהשפיעו רבות על יצירותיו, מאוחר יותר הוא עבר לסטודיו משלו עם שותפים והפך לקול עצמאי ובעל השפעה אדירה עד ימינו אנו. הוא פיתח כלים וכללים באמנות,  הוא הקפיד  לרשום ולכתוב את הכללים של הפרופורציות וההרמוניות שגילה עם המתמטיקאי פאלוצ'י. בכדי ליצור מאגר ידע לאמנים נוספים הסטודיו שלו שימש כאקדמיה קטנה  השופעת יצירה וידע רב תחומי! הידע כמובן ניתן ללמידה והאומנות הייתה יחסית נגישה .

אבל איך התרבות האנושית החלה ליצר אומנות ולהתייחס אל היצירה המעשית כאומנות?

בפעם הזו לא אדבר על עולם התאטרון, הריקוד או השירה אך אזכיר שגם הן היו מקובלות כמעשה האומנות, ולראייה אריסטו מפתח שיטה לבחינת הפואטיקה ואומנות הדרמה בחיבורו פואטיקה שמתייחס גם אל חיבורו של הורציוס – ארס/ט-פואטיקה מימי יוון הקלאסית.

הפעם נסע לאפריקה!

קלוד לוי שטראוס,  היה אנתרפולוג שחקר במאה הקודמת את השבטים ברחבי העולם וכמובן באפריקה, הוא  פיענח את האומנות דרך מעשי היום יום, בפעולות הפשוטות ,במיומנויות שביצעו בני האדם. היו אלה אנשים כמוכם וכמוני, בעלי ידע ומומחיות, בינם היו - חוטב עצים, מלקטת זרעים, צייד, חקלאי, קוצרת, כולם היו תחת כיפת השמים אחת עסוקים במלאכתם היומיומית.

מזכיר לנו משהו? לי זה מזכיר את ששת ימי המלאכה  והיצירה שבדת היהודית, ואת היום השביעי שניתן לשביתה ולמנוחה. ממלאכת החיים.

פרוייקט הכנת הקמח – אמנות השדה

לוי שטראוס, הבחין בריטואלים של האנשים והנשים -  מעין טקסים קטנים שבנו את חיי היומיום - למשל כתישת הזרעים, הצריכה מיומנות רבה והתמחות, שהחלה כבר מאופן זריעת הזרעים הראשונים ,הכנת האדמה, טיפוח הזרעים, יצירת מנגנוני השקיה ודישון,שהצריכו את האדם למחקר מדעי רב תחומי  שכלל- אקולוגיה, ביולוגיה, כימיה , פיזיקה ,ידיעת טמפרטורה רצויה, הבנת חילוף העונות, תצפית על חיות, קביעת מיקום השדה לזריעה ועוד ועוד.

שיתוף הפעולה בין האנשים הללו שידעו ידע פרקטי מעשי  נועד כולו על מנת להגיע ליום הקציר והבאת הזרעים אל מלאכת הכתישה וייצור הקמח. מאנשים אלו נדרש לבצע ניסויים ואלתורים בכדי להמציא כלים ופרקטיקות שיצלחו במשימה – הכנת הקמח!

פרוייקט הכנת הקמח – הפך לריטואל, שהסתיים בחגיגיות – של שירה וריקודים, אצלנו אגב אלו חגיגות הקציר ואיסוף והבאת הביכורים בשבועות.

ובחזרה אל הסטודיו - אט אט נכנסו מיומנויות ולמידתם אל מסגרת הוראה של אמן שוליה, בעוד האמן היוצר שעתים היא אומן ועתים היה אמן , היה יוצר וממציא את אלתוריו השוליה  היה – בוחן את דרכו, מתנסה, יוצר, לומד – stady !

המילה סטודיו היא נגזרת מן המילה stady, הסטודיו נוצר כמקום של ייצור ידע והוראתו.

מדוע חשוב לי לספר לכם על הסטודיו,  כי הנה פתחתי סטודיו , מקום לקול שלי וליצירה שלי,  וחשוב לי לציין שזה הוא סטודיו עם אג'נדה שמייצגת את קולי, לכן הרב תחומיות והדמוקרטיות של הידע , כלומר העברת הידע שרכשתי ושאני מייצרת, יהוו את הייחוד של הסטודיו שלי,. הסטודיו - שלי ליצירה רב תחומית - פתוח לדיאלוג עם יוצרים שונים ומציע התנסויות ביצירה של ציור וכתיבה.

הסטודיו ממוקם בקיבוץ מזרע באזור שעובר שיקום  ושיחזור ,יש סביבו מבנים היסטוריים בעלי משמעות להקמת היישוב כולל מוזיאון ואפילו בתי מלאכה של אמנים נוספים, חנות מקסימה לבגדים יפים מיד  שנייה,חנות מתוקה ויפה של משקפיים,חנות נהדרת ויחודית של ריהוט ענתיקה וגלריה עם בית קפה קטן בחרתי את המקום כי הוא מעיד על התפתחות והתרעננות הוא שיקוף של טבע וחיים המתחם שוכן באזור כפרי, והסטודיו שלי ממוקם ליד הלול הישן ,במבנה היסטורי  שהיה בעבר מחסן הביצים של הלול ההיסטורי של מזרע.

בשיפוץ הסטודיו השארתי את המחסן כפי שהיה, כדי להותיר את ההיסטוריה המפוארת שלו כמקום המבשר ראשית חיים, מקום בריאתי,  מקום עולמי עגול כביצה,הכנסתי לסטודיו המון חומרים מתחום ההוראה הרב תחומית. וכפי שכבר ניתן להבין אני הולכת על השיחזור באופן מודע לכן,את שולחן הכתיבה שלי יצרתי בעצמי מלוח עץ שמצאתי זרוק ושיפצתי אותו!  גם פריטים נוספים עברו מהפך ואתם מוזמנים לראות את השחזור של הריהוט. בעיני החזרה למבט בטבע והיכולת לאלתר וליצור בעצמנו את היום יום הם ממש מעשה בריאה, והם האג'נדה שלי, כמה שבועות לפני שפתחתי את הסטודיו, התחוללה שריפה לידו, הייתה זו שריפה שכילתה המון אשפה בנוסף לירק שצמח, וכעת האזור עובר שיקום. הסטודיו שלי נשאר עומד בגבורה עם העציצים והניקיון שעשיתי ללא פגע כאילו מוכיח את עוצמת האג'נדה שלי.  בקרוב קרוב  אפרסם שעות פעילות ותכנית פעילות ואתם מוזמנים כמובן. הפתיחה תתקיים בשבועות הקרובים באירוע נחמד ותערוכה מהציורים שלי.

כבר אציין שבתכנית – מפגשים עם אמנים, וכן חוגים לקייץ.

להתראות יקרים.



בחזרה לדף הראשי
© כל הזכויות שמורות לשרון שמע עמר